Kakavia Balık Çorbası

Kakavia

Kakavia balık çorbası

Bir senedir yapmayı arzuladığım ancak bir türlü malzeme üçgenini oluşturamadığım için, üşendiğim için ve mutfaktan birazcık uzaklaştığım için ertelediğim bir tarifti. İtiraf etmeliyimki, kayıp zamana yazık olmuş, rum balıkçılar ağzının tadını çok iyi biliyorlar.

Çocukluğumda annemin yemek kitaplarını karıştırır ve güzel yemek yapmıyorsun derdim, güzel yemek yapardı hatta parmak yedirten cinsten yapar ama benim kastım sayfalardaki görsellerdi.

Her seferindede kızardı, “o güzelin bir adı ne” Buzdolabını açardım ve tekraradan hiç güzel birşey yok derdim burdada amaç alman kanallarında reklamlarda çıkan buzdolaplarının içiydi ama ben gene zılgıtı yeyip mutfaktan kovulurdum.

Annemin mutfağına ne zaman girsem hep kovar, ya çok dağıtıyorsun der yada çok karışıyorsun. Sanki bunca yıl benim yemeklerımdeki lezzetın kaynağı ondan gelmiyormuş gibi karışırdım her işine. Bazen işin içinden çıkamadığımda Anne şuna baksana dediğimde, sen ne anlarsın diyip popo vurup uzaklaştırır . Kedi gibi hemen arkasına geçer izlerim nasıl yaptığını ama hiçte beceremem.

Anne yemeğinin değerini Amerikada olduğum zamandan çok evlendiğimde anladım. Bire bir tariflere göre yaptıklarını yapıyoruz ama aynı lezzet değil. Neyseki Tuğçe ile uzun çalışmalarımız sonucunda aranan lezzete çok yaklaştık.

Anne elinden zehir olsa çam balı gibi lezzetli gelir.

Yemeğimize gelecek olursak Kakavia balık çorbası, balıkçılar avlandıkları sırada hemen çabukça yaptıkları bir yemek. Ağlardan, oltadan ne çıkarsa ondan yaparlar.  İşin gerçeği satılmayan balıklardan yaptıklarıda rivayet edilir. Hastası oldum diyebilirim şiddetle denememiş olan herkese tavsiye ediyorum.

Kakavia balık çorbası

Malzemeler
  • 2 adet Levrek fileto ( Kafalarını atmayın )
  • 300gr Somon fileto
  • 8 Adet jumbo karides
  • 8 Adet kum Midyesi ( opsyonel )
  • 1 Büyük soğan
  • Kuru acı kırmızı biber
  • Maydanoz
Hazırlanış
  1. İlk görevimiz balıkları balıkçıtan temizlenmiş bir şekilde almak. ( Belirttiğim balılar dışında kalın etli canınız ne isterse alabilirsiniz. )
  2. Kum midyesi aldıysanız, midyeleri kasenin içine koyup üzerine su ve 1 çay kaşığı mısır unu döküyoruz. Bu işlerimi yapmamızdaki sebeb, midyenin içindekli kumu atıp mısır ununu içine çekmesini sağlamak.
  3. Geniş bir tencereye zeytinyağını cömertçe döktükten sonra soğanları soyup küp küp doğradıktan sonra yağda hafif kavuruyoruz.
  4. Havuçlarıda soyduktan sonra göz zevkinize göre doğrayıp soğan ile birlikte kavuruyoruz.
  5. Kereviz saplarını ve sarımsaklarıda doğruyuz ve doğru tencereye atıyoruz.
  6. Tenceredeki malzemeler yumuşayana kadar orta ateşte çeviriyoruz.
  7. Patatesleri soyduktan sonra çok kalın olmayacak şekilde doğruyoruz ve tencereye.
  8. domates püresini renk vermesi için kullanacağız domates lezzeti içinde domatesli rendeledikten sonra defne yaprakları ile birlikte tencereye ekliyoruz.
  9. Litre su ekliyoruz.
  10. Balıkçımızdan aldığımız balıkların kafalarını karışımın içerisine ekliyoruz. Bu işlme bize balık suyu elde edebilmemeize ve yemeğimizin dahada lezzetlenmesine yardımcı olacak.
  11. Arzu edenler karideslerinde kafalarını ufak tülbentten bir bohça yaparak çorbanın içine atabilirler. Karides bam başka bir lezzet veriyor. Bohça içinde yapmazsanız aşırı kaynadıklarında dağılıyorlar.
  12. Tuz ve karaberi ekledikten sonra orta ateşte yaklaşık 15dk pişiriyoruz. Patateslerim pişme süresincede pişebilirler.
  13. Patatesler piştikten sonra balık kafalarını çorbanın içerisinden çıkartıyoruz eğer karides bohçası yaptıysanız onlarıda alabilirisiniz.
  14. Bütün balılarımızı ekliyoruz. Balıkların aşırı pişmemesi gerekiyor, aksi taktirde balıktan eser kalmıyor. Ateşi harlıyoruz bir kere kaynadıkdan sonra ateşli kısıyoruz.
  15. Karideslerin kabuklarını temizliyoruz ve hatta sırtlarını bıcak ile yararak bağırsakalrınıda temizliyoruz. ve çorbamıza ekliyoruz.
Notes
Domates püresi ve domates rendesinin asidini dengelemek için 1 kesme şeker kullanmanızı tavsiye ederim.
Dondurulmuş midye lütfen kullanmayın, ya dağılıyorlar yada aşırı kuru yavan bir lezzetleri oluyor.

Karidesli Makarna

Karidesli Makarna…

Aylardır difrizde bekliyormuş karideslerimde haberim yokmuş.  Tuğçe’ nin diyeti, dengeli beslenme derken 5 aydan fazla olmuş bu böcekleri difrizde unutalı.

Pazar günü 5 ay üzerine girdim mutfağa, kafamdaki tarifi tam yakalayamasamda, çok başarılı bir tarifti diyebilirim. Uzun zaman geçtimi, insanın yazası gelmiyor. Bir dahakine yazarım, bir daha kine yazarım derken sürüp gidiyor ve cok ciddi bir zaman geçtiğinin farkına varıyorsunuz.

Karidesli makarnaya ilk öğrencilik yıllarımda Cafe Milano‘ da  Washington DC’de vurulmuştum.  Bol zeytinyağlı kocaman karidesli ve bir okadarda ACI. Ama ne varki acılara çok alışık bir millet olduğumuz için, biberden ne çıkar diyorum ve mutfağa

Özel günlerin restoranında, özel bir yemekti beni benim için. Daha dün gibi gözümün önünde ve döneli tam 8 sene olmuş. Bazan vakit çok yavaş akıyor sanıyorsunuz bazande speedy gonzalezin sırtındaymışsınız gibi bir bakmışsınız yıllar akıp geçmiş.

Tuğçe 6 ay üzerine ilk makarnasının keyfini çıkartırken, karidesler kabuklu olduğu için bana sitem ediyor aynı zamanda.

Karidesli Makarna

• İnce kıyım maydanoz
  • 4 Yemek kaşığı Zeytinyağ
Hazırlanış
  1. Makarnayı 8dk altende kıvamında pişiriyoruz ve sonra süzüp soğuk sudan geçerek pişme işlemini durduruyoruz.
  2. Sos tenceresinde 3 yemek kaşığı zeytin yağı kızdırıp önce sarımsakları bir çeviriyoruz. Sarımsaklar çok çabuk yandığından 5 sanıyeden fazla yağda kavrulmasına müsade etmeyin.
  3. Kurutulmuş acı biberleri mutfak makası ile doğrayarak ta ekleyebilirsiniz, arzu ederseniz pul biberlede yapabilirsniz.
  4. Jülyen ve ince kıydığımız soğanları ekliyoruz ve orta yüksek ateşte soğanları öldürüyoruz. Soğanlar çok ince olduklarından 5dk yeterli.
  5. Karidesleri ister kafaları ile ama telelrını mutlaka temizleyin, isterseniz kafasız ve kabuksuz ekleyebilirsiniz. Kabuklu pişmesi karideslerin kurumasını ve yanmasını önlüyor.
  6. Soğan, sarımsak ve karidesleri 5dk kadar pişirin, karidesin suyunu sosa versin. Karidesler gri beyazdan, kırmızıya dönecek.
  7. Konserve küp domatesleri ekleyin ve 1 paket domates sosunuda ekleyip hafif kaynamasını bekleyin ve ardından makarnasının suyundan 1 kepçe ekleyin. Sosunuz hafif sulu olsun istiyorsaznı bir buçuk kepçede ekleyebilirsiniz. Makarna aldente piştiğinden suyun büyük kısmını kendisi içine çekecek ve bütün aromayı içinde haps etmiş olacak.
  8. Sosun tuzunu kontrol edip istediğiniz miktarda tuz ekleyin. Arzu eden tane kara biberde ekleyebilir bolca. Ben çok seviyorum ve bazan abarttığımın farkındayım.
  9. Kaynayan sosun içine makarnayı ekleyin ve maşa yardımı ile sürekli makarnayı çevirin. Kaşık yada çatal kullanırsanız makarna ve karidesler parçalanabilir. Görüntünün bozulması, Miğdeye hitap eden ama göze hitap etmeyen bir yemekle karşı karşıya kalmamızı sağlar.
  10. Makarna sos suyunu çektikten sonra kontrol edin arzu ettiğiniz yumuşaklığa gelmişse makarna servis tabağına alarak üzerine ince kıyılmış maydanozları serperek servis edebilirsiniz.

Füme somon nasıl yapılır 2. Bölüm

Füme Somon

Uzun bir bekleyişten sonra, maceramızın en lezzetli kısmına geldik. Balığın tütsüleme işlemi, Doğru

teknik ve ağaç ile muhteşem sonuçlar elde edebilirsiniz. Bu bölümğ yazmak, arifi yazmaktanda zor.

1. Bölüme ulaşmak için Tıklayın.

Size sırası ile isleme işlemine kadar olan süreyi anlatacağım.

1. İlk adım tuzdan arınma, tuzdan arındırmak için somon’u suda bekletiyoruz. Yaklaşık olarak 2

gün suda bekletiyoruz ve her 2 saatte bir suyu değiştirmek gerekiyor. Tabiki de sabah akşam

bununla uğraşamayacağınız için elinizdin geldiği sıklıkta suyunu değiştirin. Bu süreden fazla

suda beklemetmemenizi öneririm aksi taktirde balık suyun etkisinden parçalanmaya başlıyor.

2. İkinci adım kurutma , somonun islenmeye hazır hale gelmesi Bu işlemde et/Balık kek soğutma

teli üstünde buzdolabınızın en havadar ve soğuk hava kanallarına yakın yeride en az 2 gün

durması gerekiyor. 2 Günden fazlada bekletebilirsiniz. Balıkları alt üst etmeyi unutayın. Üst

katman kabuklaşırken altını daha az hava akımına mağrus kalacağından yumuşak olacaktır.

3. Üçüncü adımda ise isleme işlemi. Ağaç dumanı ile somon’a hem lezzet vereceğiz hemde kırmızı

bır koruyucu tabaka oluşmasını sağlayacağız. Bunu için 1 adet lehim tabancası, küçük teneke

kutu( Kütçük mısır konserve kutusu ) , meşe talaşı. Kullandığım meşe talaşına 1.

Bölüm Yazımda geçen adresten ulaşabilirsiniz. 1 adet bütük kova, strech film uzatma kablo.

4. Konserve kutunusun kenarını delin ve lehim tabancasını içine sokun. Üzerine alabildiğince

talaşları koyun ve lehim tabancasının fişini takıp ısınmasını sağlayın.

5. Tabanca ısınırken, kovanın içine girecek şekilde mangal teli gibi bir şey kullanılarak balığı tam

ordada olması gerekiyor. Kovanın ağzını strech film ile kaplayın.

6. Odunlar belirli bir ısıya geldığınde duman tütmeye başlayacak. Balıkların lehim tabancasına çok

yakın olmamaları gerekiyor. Yaklaşık 1 saat hatta daha fazla bekletebilirsiniz.

7. Tütsüleme bittikten sonra somonu kurutmada olduğu gibi buzdolabında minimum 5 gün

kurumaya bırakıyoruz. Kuruma ışlemi süresince epey bir yağ salacak etrafa bulaşmaması için

bir tepsi içinde beklemeye alabilirisiniz.

Afiyet olsun.

Eğer bu lezzeti evde yapamam diyorsanız, ben sizin için bu mükemmel lezzeti yapıp kargo ile

gönderiyorum. Sipariş için enes (at) enesozbayoglu .com email adresimden ulaşabilirisniz.

Füme Somon Nasıl yapılır 1. Bölüm

fumesomon2

Bol is kokulu bir eve hazırmısınız ? Şaka, şaka evde hiç koku olmuyor.. Füme somon yemek tarifleri içinde benim vaz geçilmezimdir. sizide buna alıştıracağım. Biliyormuydunuz, et, tavuk ve balık tuzda salamura edildikten sonra pişirildiğinde tarif edilmez bir lezzet olduğunu? Neredeyse ayda 2 kere yapmaya başladım ve cidden dışardan aldığınız füme somondan çok daha güzel olduğunu söyleyebilirim. Erol taş gibi bıçakla keşip kesip yiyorum o derece müptelası oldum. Herzaman aldığım şarküteri kendi imalatım somonları satmayı bile teklif etti. denemek isteyenler irtibata geçebilirler.  Klasık füme somon’a göre ben biraz daha fazla kurutuyorum ve bir süre suda beklettiğimden tuzuda yenilebilir oluyor.

Kimisi somon balığının konusuna tahammül edemez olsada benim vazgeşilmezimdir somon balığı. Füme somon muhteşem bir mezedir, özellikle kırmızı soğan kapari ile servis edildiğinde.

Marul arasına kırmızı soğan ile birlikte rülo yapıp bir çırpıda ağzınıza atmanızı istiyorum ve neden füme somon’a bukadar takıntılı olduğumu sizde anlayacaksınız.

Burda iki önemli unsur var 1. tütsülemek için kullandığınız meşe talaşları.  Ben meşe kullandım, hem tütsüye en uygun aroma meşede ve meşe ağacının aroması daha baskın. Bunu evde nasıl yapacağız diye sakın düşünmeyin, ben biraz kafa patlattım ama siz Amerikayı tekrardan keşfetmeyeceksiniz. İhtiyacınız olan, çubuk lehim tabancası, küçük süt mısır konserve kutusu ve meşe taklaşı parçaları.  Buna ek olarak büyük bir kova ve strech film. Füme aslında tütsülenme işlemidir. Smoke kelimesinin inglizceden türkçeye çevrilmesinde füme denmiştir. Aslı türkçesi isli somon.

1. bölümde salamura işlemini anlatacğım. 2. bölümde tuzdan arınma ve isleme işleminden bahsedeceğim. Aynı zamanda meşe taşaşı tedariği hakkında bilgi vereceğim.

Kullandığım meşe talaşı hakkındada bilgi vermek istiyorum, Fransız NADALİE  firmasının chipsleridir. Özellikleri ise hala eski yöntemlerle ateş üzerinde sabırla çevrile çevrile üretilirler. Onun için parçaların içi ve dışı aynı renktedirler.  Toastingleri yoğundur. Diğer üreticiler ise fırında bu işi yaparlar ki buda chipsin yüzeyi ile içi aynı renkte olmaz,içi pişmez ayrı renkte kalır. Nerden, nasıl bulurum diye kaygılı bir şekilde arama yaparken KOBİMAR’dan Sayın Bülent Erkan bey imdadıma yetişti ve bana büyük bir jest yaparak numune yolladı.  Küçük parçalar halinde geliyor meşe talaşları ve yoğunluğu çok ciddi derecede iyi. Ben marangozlardan temin etmeyi düşünüyordum fakat bu ürünleri kullandıktan sonra bu talaşlardan başka birşey kullanmamaya karar verdim.

İsleme bölümünde sizlere daha detaylı bilgi vereceğim.

Sizde bu ürünlerden temin etmek isterseniz.

Bülent Erkan

• 1 limon kabuğu rendesi
  • 2 yemek kaşığı toz şeker
Hazırlanış
  1. Var ise balığınkılçıklarını cımbız ile temizliyoruz.
  2. Kılçıkları alındıktan sonra, iyice yıkıyoruz ve peçete ile duruluyoruz.
  3. Salamura işlemine başlamadan önce strech film'i rulodan kesmeden tezgahun üstüne yaklaşık 50cm kadar açıyoruz.
  4. Tuz, şeker, limon kabuğu rendesi ve kalınca kıydığımız dereotunu iyice karıştırdıktan sonra strech filmin tam ortasına balığın bir yüzünü rahat kaplayacak şekilde avucumuz ile yayıyoruz.
  5. Çok kalın bir tabaka olmasına gerek yok sadece tüm yüzeyi kaplasın yeter.
  6. Yüzey kaplamayı yaptıktan sonra, balığı tuz karışımının üstüne yatırıyoruz.
  7. gene avucumuz ile tuz karışımının geri kalanını balığın üstünü kaplatıyoruz.
  8. Şimdi hediye paketler gibi strech filmin açık kenarını balığın üstüne getirerek katlama işlemine başlıyoruz.
  9. strechj film ne çok bol olacak nede çok sıkı olacak, balık suyunu saldıgında bunun rahatça dışarı akması gerekmekte.
  10. Balık tuzlu karışım ile sarıldıktan sonra, herhangi bir kap içine konulabilir. Tavsiyem altı telli yada zemine deymeyecek şekilde konumlandırılmasıdır ki balığın suyundan rahat ayrışsın. Böyle bir imkanınız yoksa sorun yaratmaz.
  11. Kabın içine yerleştirdikten sonra balığın üstüne pastırma yapımında uygulanan baskıyi uygulayacağız. Bu suyunun çabuk çıkmasına ve pastırma gibi incecik olmasını sağlayacak.
  12. Balığın üstüne mermer parçası, dökün tava, et baskısı, plastik kapak üstüne mermer havada olabilir.
  13. Ağırlık yerleştirme işlemini yaptıktan sonra strech film ile kutuyu iyice sarıyoruz, bu sarma işlemi he ağırlığa ek kuvvet uygulatmak için aynı zamanda balık suyunun o iştah açıcı kokusundan korunmak için.
  14. Balığımız bu şekilde buz dolabında 48 saat bekleyecek. İsteyen bunu 5 gün'e çıkartabilir.

Piri Piri Fırında Karidesli Somon

Adı sosyetik olabilir ama özü bizden. Tek farkı karides ve karides suyu kullanılması.  Karides suyuda ne demeyin, hazırlaması çok kolay. Siz yemeği hazırlarken o olmuş oluyor.

Bu  cins tariflerin nerden geldiğini merak ediyorsunuzdur, evde genellikle Home TV  izlenir ve bunlar hep Jamie Oliver ve Gordon Ramsey’in işlediği suçlar.   Yabancı tarifler genellikle domuz yada şarap içerdiğinden, bizim damak tadimiza göre onları revize ederek deniyorum, tarif tutarsa sizler ile paylaşıyorum.

Balığa karşı inanılmaz bir tutkum var, kırmızı et’e olan sevgim zamanla yerini beyaz et ve balığa bıraktı.  Mumkun oldukça her fırsatta yapmaya çalışıyorum, ev,in kokmaması içinde fırında ızgara tercihimdir, tavsiye ederim.

Piri Piri Fırında Karidesli Somon

• 300 gr Somon fileto
  • 1 Kase karides. ( jumbo yada pembe karişdes olabilir )
  • 1 Portakal kabuğu rendesi
  • 1 Limon Kabuğu rendesi,
  • 3 Dal fesleğen, yaprakları ayıklanmış.
  • 1 Çay bardağı Karides suyu
  • 1 Yemek kaşığı salça
  • 1 Yemek kaşığı limon suyu

Hazırlanışı

• Fırını, alt üst 200 derecede ısıtıyoruz.
  • somon Balığını yıkadıktan sonra 2 parmak kalınlıgında dilimliyoruz ve fırın tepsisine koyuyoruz.
  • Sırası ile, arpacık soğanları ikiye bölüp tepsiye atıyoruz, domatesleri 2 ‘ye böldükten sonra tepsiye atıyoruz.
  • Arzu ettiğiniz kadar tuz ve taze karabiber ile aromalandırıyoruz.
  • Portakal kabuğu rendesini, limon kabuğu rendesini ve butun malzemeleri tepsiye aldıktan sonra, üzerine aruzttiğiniz kadar zeytinyağ döküyoruz. ( Tavsiyem 1/2 Çaybardağı )
  • Karideslerin kabuklarını ayıklayıp, tepsiye atıyoruz, kabukları ile karides suyu’nu hazırlayacağız.
  • Zeytinyağ’ ı döktükten sonra, 1 yemek kaşığı salça ekliyoruz. Salçayı, karides suyu ile inceltebilirsiniz.
  • 1 Yemek kaşığı limon suyu ekledikten sonra,
  •  Bütün aromaların birbirine iyice geçmesi için ellerimiz ile tepsideki malzemeleri iyice karıştırıyoruz.
  • Fırında yaklasık 15 dk pişiriyrouz, 10 dk sonunda fırını ızgara ayarına getirip yuksek ısıda balık üst yüzeyinin azcık kızarmasını sağlıyoruz.

Karides suyunun Hazırlanması

• Kabukları ve kafasını kuçuk bir tencere içinde limon kabuğu, karanfil, defne yaprağı, karabiber ve tuz ile birlikte kaynatıyoruz.
  • Kaynadıktan sonra süzerek kullanabilrisiniz.

Number of servings (yield): 4

Reyting 5 Yıldız:  ★★★★★ 1 review(s)

Copyright © Salih Enes Özbayoğlu.

Marine Palamut Izgara

• 2 Tatlı kaşığı hardal
  • 4Yemek kaşığı tuzsuz soya sosu

Hazırlanışı

• Palamutları, 1 yemek kaşığı limon suyu ve 2 yemek kaşığı soya sosu içine marineye yatırıyoruz. 30dk Buzdolabında bekleyebilirsiniz
  • Fırın’ı 160 derecede ızgara ayarında ısıtıyoruz.
  • Naneleriiyice yıkadıktan sonra, blenderda, suyunu sıktığımız limon’nun kabuğunun rendesi. ( yaklasık 1 yemek kaşığı ediyor )
  • Hardal, balzemik sirkesi ve 1 yemek kaşığı zeytinyağ, krema kıvamına gelene dek blenderdan geçiriyoruz.
  • Balıkları, Fırın ızgara ayarında 160 derecede 20 dakika pişiriyoruz. ( 10dk bir yüzü, 10 dk diğer yüzü. ) Balıkları Tuz ve karabiber ile aromalandırmayı unutmayın.
  • Hazırladığımız sos karışımını, tabağın zeminine sürdükten sonra balıkları üzerine diziyoruz. Arzu eden üzerindede servis edebilir.

Number of servings (yield): 2

Reyting 5 Yıldız:  ★★★★★ 1 review(s)

Copyright © Salih Enes Özbayoğlu.