Tayland Acı ve Tatlı Sos

Acı ve Tatlı sos

Taylant Acı ve Tatlı Sos

Neden tarif üretemiyorum  , neden yaptıklarımı siteye aktarmıyorum bunun sebebini bilmiyorum. Kelimeler gelmiyor , mutfağa giremiyorum. Girsemde hemen yiyorum ve siliniyor aklımdan. Buna bir dur demek gerek ve ilk tarif Acı ama tatlı bir acı. Denemeyenler muhakkak denemeli, hem basıt hemde çok hoş bir sos. sizi mutfağa kitleyeceğimi yada mutfak masrafınızı kabartağımı zannetmeyin. tek yapmanız gereken varsa pazardan güzel acı bibarlerden almak yada marketlerden tedarik etmeniz. gerisi evde bulundurduğunuz malzemelerden.

Benim asya yemekleri yanına Sriracha kadar yakıştırdığım ve çok keyf aldığım bir acı sosu paylaşacağım. Tatlı ve acı bizim mutfağımızda pek yeri olmasada son zamanlarda benim favorim. Özellikle tavuk kızartmalarda yada asya yemeklerinde kullanabilirsiniz. fermente olmasını beklemenize gerek yok acı ve tatlı sos bağımlılık yapabillir şimdiden uyarmak istiyorum.

Acı ve Tatlı sos 2

Hazırlarken dikkat edilmesi gereken bazı unsurlar var tabikide birincisi gözleriniz. Biberleri haşin haşin doğrarken sakın gözlerinizi ovuşturmayın. Dudaklarınızı ellemeyin sakın, çok şeker bir yanma ile şereflendirebilir sizi. Burnunuzu kaşımayın. Askeriyede olduğu gibi tecrübe ile sabit öneriler bunlar.

Acı biber sosları yaptığım dönemlerde özellikle fermente olması gerekiyorsa mutfak biraz kokuyor ve kırmızı bir renge sahip olduğundan kıyafetlerinizede dikkat etmeniz gerekiyor. Leke durumunda ya karbonat yada kosla sıvı, diş fırçası ile uygulamanızı tavsiye ederim.

Tarif yazısı olacakken  ev hanımlarına günlük tüyolara döndü resmen.

Aci ve tatlı sos

• 1 Kilo acı şili biberi yada arnavut biberi
  • 6 Diş sarımsak
  • 750ml Sirke ( Üzüm tercihimdir )
  • 800gr Şeker
  • 500 ml Su
Hazırlanış
  1. Biberleri yıkadıktan sonra yeşil kısımlarını alıyoruz ve direk robot'un parçalama haznesine atıyoruz.
  2. Biberlerin üzerine, şeker, sarımsakaları ekledikten sonra iyice parçalanana dek en yuksek devirde robotton geçiriyoruz.
  3. Pure olmuş karışımı tencereye aktarıyoruz, üzerine sirkeyi ekledikten sonra orta ateşte pişiriyoruz. Kaynadıktan sonra altını kapatabilirisiniz. Tarfin özünde distrile sirke bulunmakta ama biz onu nerden bulacağız değilmi. elma sirkesi denemedim ama elma lezzetini ben pek yakıştırmadığımdandır siz deneyebilirsiniz.
  4. Sıcak sos soğuduktan sonra suyunu ekliyoruz vegüzelce karıştırdıktan sonra kavanozlara kaldırıp saklayabilirsiniz. Sirke doğal koruyucu olduğundan buzdolabında uzun süre bozulmadan kalacaktır.
  5. Afiyet olsun.

Sriracha sos Tarifi

sriracha sos tarifi

Sriracha Sos

Acı ‘yı nekadar seviyorsunuz ? İnsan bazen mazoşit bir varlıkmıdır diye düşünüyorum, hem acı hem haz,hem de yemekten kendinizi alamıyorsunuz. Bende öyleyım hatta bazen somun ekmeğin arasına Antep’ten getirttiğim ipek gibi pul biberi koyuyup yemiyor değilim.  Dayanamıyorum, kokusuna, tadına bağımlıyım resmen. Kimisi çikolataya, nutellaya aşık olur ben pul bibere. Evdeki saksılarımda sürekli biber yetişiyor, kırmızı renklerine hayranım, yeşil ve kırmızıyı birlikte okadar seviyorumki. Nasıl oluyorsa benim saksılarda acı biberler tatlansada, genede seviyorum onları.

Sriracha sos ‘u  bir kaç kez evde kendim denedim ve gerekli onaylar ve tadımlardan sonra  blog’a gelmeye hak kazandı.

• İlk olarak antep biberinden yaptım onu pek sevmedim diyebilirim.
  • İkinci denemede şili biberi kullandım ve bunun lezzetini daha çok beğendik.

sriracha sos tarifi

Orjinalde taylant acı biberinden yapılıyor ama imkanlar dahilince elimizde olanlar bunlar. Amerikada bulunan dünyaca ünlü sriracha üreticisi Huy Fong Foods kırmızı jalapeno biberi kullanıyor. Ne varki onuda bulmak zor ülkemizde daha çok yeşil olanı yaygın.

Taylantlılar sovlarından önce acı sosları ve biberleriile ünlü bir ülke. Tamam bu ün biz yemek severler için geçerli olabilir ama ne olursa olsun çok lezzetli bir acı sos diyebilirim.

Sriracha Tarifi

• 1kg şili biberi yada acı kırmızı biber
  • 8 Diş sarımsak
  • 5 Yemek kaşığı toz şeker
  • 2 Yemek kaşığı Tuz
  • ½ den az fazla su bardağı sirke
Hazırlanış
  1. İlk iş 2 adet latex eldiyen giyiyoruz.
  2. Mutfak robotuna bıçağını takıyoruz.
  3. Biberleri iyice yıkıyoruz ve yeşil saplarını temizliyoruz.
  4. Biberleri rast gele doğruyoruz ve mutfak robotuna atıyoruz.
  5. Sarımsakları, tuz ve şekeride robot'a ekliyoruz ve püre olana kadar robotu durdurmuyoruz.
  6. Püre karışımı cam kavanoza döküyoruz ve kapak takmıyoruz, lastikle bir bez geçirin üzerine ve serin bir yerde 7 gün bekleteceğiz.
  7. Her gün kontrol edeceğiz ve sürekli karıştıracağız.
  8. Günden güze püre karışım kavanozu tepesine çıkmaya başlayacak, koku salacak ve içinden kabarcıklar çıkmaya başlayacak.
  9. Bu işlem biberlerin fermente olmaya başladıkların bir simgesi.
  10. günün sonunda karışımı bir tencereye döküyoruz.
  11. Tencerenın altını açıyoruz ve sirkesini döküyoruz. Sirke koruyucu ve lezzet verici olarak kullanılmakta.
  12. Taşım kaynatacağız ve 10 dk orta ateşte pişireceğiz. Pişerken sirke çok kötü kokacak şimdiden belirteyim.
  13. dk. nın sonunda el blendırının öğütme kafasını takıyoruz ve pürüzsüz bir kıvam elde edene kadar blendırdan geçiriyoruz. Süre vermiyorum nekadar yumuşak olursa okadar az posa çıkar ve daha fazla acı sos elde etmiş oluruz.
  14. Boş tencere alıyoruz ve üzerine tel süzgeç'i yerleştriyoruz.
  15. Süzgeç'e 2 kepçe döküyoruz ve kepçenin arkası ile hafıf baskı uygulayarak ezmeye başlıyoruz.
  16. Posaları ayrı bir kasede biriktiriyoruz, tüm süzme bittikten sonra ellerimiz ile posaları süzgeç üzerinden tekrar sıkarak son sıyını çıkartacağız.
  17. tenceredeki püre kıvamındaki sos'u kavanozlara yada evdeki boş sos şişelerine dökerek buzdolabından saklayabilirsiniz.
  18. saklama ömrü 6 ay ama ben 1 senelik olanlardada bir bozulma göremedim.

Patlıcanlı Antrikot

patlicanli-antrikot

Ramazan geldimi hayat yavaşlasada, akşama ne yesem dürtüsü bir türlü yavaşlamaz, aksine daha hızlanır.

Bu sefer, yapımı hem kolay hemde son derece lezzetli bir tarif hazırladım sizlere.

Restoratlardaki gibi lokum bir et pişirmek için, hazırladığım yazıyı okumanızı tavsiye ederim. Evde et pişirme sanatı

Patlıcanlı Antrikot

• 4 Dilim Antrikot
  • 4 Adet patlıcan
  • 4 diş sarımsak
  • Mevsimi olmasada difrizinizde varsa brokoli. Yanına haşlanmış her sebze olur.
  • Zeytinyağ
  • 1 yemek kaşığı sirkecf
Hazırlanış
  1. Patlıcanları yıkadıktan sonra ocak ateşinde her tarafı pişene kadar közlüyoruz. Kabuğu komürleştiğinde ve bir tarafından patlayıp duman tütmeye başladığında közlenmiştir. Her patlıcan için aynı süreci teker teker yapıyoruz.
  2. Patlıcanlar közlendikten sonra streç film'e yada torba'ya koyup çabuk soyulmasını sağlamak için bekmeleye alıyoruz. 10dk yeterli olacakatır.
  3. Etlerin pişmesi için önce tavamızı ısıtıyoruz. Döküm tavası olanlar döküm tava, olmayanlar herhangi teflon tavayı kullanabilirler. Tavanın duman tüter derecede ısınması gerekiyorki Mühürleme işlemi gerçekleşebilsin.
  4. Patlıcanları torbasından yada streç film'den çıkarttıktan sonra kabuklarını tamamen temizliyoruz ve dilimleyerek rondoya aktarıyoruz.
  5. Rondo'ya patlıcanlar ile birlikte 4 diş ezilmiş sarımsağı, 2 yemek kaşığı zeytinyağ ve 1 yemek kaşığı sirke ekledikten sonra hafif parçalanana kadar rondododan geçiriyoruz.
  6. Patlıcanların su gibi olmamalarına dikkat edin 30sn 'den fazla rondodan geçirmeyin.
  7. Isınan tavaya çok az, bir iki damla kadar zeytinyağ döküyoruz ve hemen peşinden etleri ekliyoruz. Etleri 2'şer 2'şer pişirirseniz, tavada hızlı ısı düşüşü olmayacağından mühürmele sağlıklı şekilde gerçekleşecektir.
  8. Etleri arzu ettiğiniz şekilde pişirdikten sonra ayrı bir tabakta bekletip rahatlamaları için bir tabağa alıyoruz. Tavaya akacak olan o müthiş lezzetli suyunu ister ekmek banmak için ayırın istersenizde patlıcan ezmesine ekleyin.
  9. Afiyet olsun.

Kakavia Balık Çorbası

Kakavia

Kakavia balık çorbası

Bir senedir yapmayı arzuladığım ancak bir türlü malzeme üçgenini oluşturamadığım için, üşendiğim için ve mutfaktan birazcık uzaklaştığım için ertelediğim bir tarifti. İtiraf etmeliyimki, kayıp zamana yazık olmuş, rum balıkçılar ağzının tadını çok iyi biliyorlar.

Çocukluğumda annemin yemek kitaplarını karıştırır ve güzel yemek yapmıyorsun derdim, güzel yemek yapardı hatta parmak yedirten cinsten yapar ama benim kastım sayfalardaki görsellerdi.

Her seferindede kızardı, “o güzelin bir adı ne” Buzdolabını açardım ve tekraradan hiç güzel birşey yok derdim burdada amaç alman kanallarında reklamlarda çıkan buzdolaplarının içiydi ama ben gene zılgıtı yeyip mutfaktan kovulurdum.

Annemin mutfağına ne zaman girsem hep kovar, ya çok dağıtıyorsun der yada çok karışıyorsun. Sanki bunca yıl benim yemeklerımdeki lezzetın kaynağı ondan gelmiyormuş gibi karışırdım her işine. Bazen işin içinden çıkamadığımda Anne şuna baksana dediğimde, sen ne anlarsın diyip popo vurup uzaklaştırır . Kedi gibi hemen arkasına geçer izlerim nasıl yaptığını ama hiçte beceremem.

Anne yemeğinin değerini Amerikada olduğum zamandan çok evlendiğimde anladım. Bire bir tariflere göre yaptıklarını yapıyoruz ama aynı lezzet değil. Neyseki Tuğçe ile uzun çalışmalarımız sonucunda aranan lezzete çok yaklaştık.

Anne elinden zehir olsa çam balı gibi lezzetli gelir.

Yemeğimize gelecek olursak Kakavia balık çorbası, balıkçılar avlandıkları sırada hemen çabukça yaptıkları bir yemek. Ağlardan, oltadan ne çıkarsa ondan yaparlar.  İşin gerçeği satılmayan balıklardan yaptıklarıda rivayet edilir. Hastası oldum diyebilirim şiddetle denememiş olan herkese tavsiye ediyorum.

Kakavia balık çorbası

Malzemeler
  • 2 adet Levrek fileto ( Kafalarını atmayın )
  • 300gr Somon fileto
  • 8 Adet jumbo karides
  • 8 Adet kum Midyesi ( opsyonel )
  • 1 Büyük soğan
  • Kuru acı kırmızı biber
  • Maydanoz
Hazırlanış
  1. İlk görevimiz balıkları balıkçıtan temizlenmiş bir şekilde almak. ( Belirttiğim balılar dışında kalın etli canınız ne isterse alabilirsiniz. )
  2. Kum midyesi aldıysanız, midyeleri kasenin içine koyup üzerine su ve 1 çay kaşığı mısır unu döküyoruz. Bu işlerimi yapmamızdaki sebeb, midyenin içindekli kumu atıp mısır ununu içine çekmesini sağlamak.
  3. Geniş bir tencereye zeytinyağını cömertçe döktükten sonra soğanları soyup küp küp doğradıktan sonra yağda hafif kavuruyoruz.
  4. Havuçlarıda soyduktan sonra göz zevkinize göre doğrayıp soğan ile birlikte kavuruyoruz.
  5. Kereviz saplarını ve sarımsaklarıda doğruyuz ve doğru tencereye atıyoruz.
  6. Tenceredeki malzemeler yumuşayana kadar orta ateşte çeviriyoruz.
  7. Patatesleri soyduktan sonra çok kalın olmayacak şekilde doğruyoruz ve tencereye.
  8. domates püresini renk vermesi için kullanacağız domates lezzeti içinde domatesli rendeledikten sonra defne yaprakları ile birlikte tencereye ekliyoruz.
  9. Litre su ekliyoruz.
  10. Balıkçımızdan aldığımız balıkların kafalarını karışımın içerisine ekliyoruz. Bu işlme bize balık suyu elde edebilmemeize ve yemeğimizin dahada lezzetlenmesine yardımcı olacak.
  11. Arzu edenler karideslerinde kafalarını ufak tülbentten bir bohça yaparak çorbanın içine atabilirler. Karides bam başka bir lezzet veriyor. Bohça içinde yapmazsanız aşırı kaynadıklarında dağılıyorlar.
  12. Tuz ve karaberi ekledikten sonra orta ateşte yaklaşık 15dk pişiriyoruz. Patateslerim pişme süresincede pişebilirler.
  13. Patatesler piştikten sonra balık kafalarını çorbanın içerisinden çıkartıyoruz eğer karides bohçası yaptıysanız onlarıda alabilirisiniz.
  14. Bütün balılarımızı ekliyoruz. Balıkların aşırı pişmemesi gerekiyor, aksi taktirde balıktan eser kalmıyor. Ateşi harlıyoruz bir kere kaynadıkdan sonra ateşli kısıyoruz.
  15. Karideslerin kabuklarını temizliyoruz ve hatta sırtlarını bıcak ile yararak bağırsakalrınıda temizliyoruz. ve çorbamıza ekliyoruz.
Notes
Domates püresi ve domates rendesinin asidini dengelemek için 1 kesme şeker kullanmanızı tavsiye ederim.
Dondurulmuş midye lütfen kullanmayın, ya dağılıyorlar yada aşırı kuru yavan bir lezzetleri oluyor.

Karidesli Makarna

Karidesli Makarna…

Aylardır difrizde bekliyormuş karideslerimde haberim yokmuş.  Tuğçe’ nin diyeti, dengeli beslenme derken 5 aydan fazla olmuş bu böcekleri difrizde unutalı.

Pazar günü 5 ay üzerine girdim mutfağa, kafamdaki tarifi tam yakalayamasamda, çok başarılı bir tarifti diyebilirim. Uzun zaman geçtimi, insanın yazası gelmiyor. Bir dahakine yazarım, bir daha kine yazarım derken sürüp gidiyor ve cok ciddi bir zaman geçtiğinin farkına varıyorsunuz.

Karidesli makarnaya ilk öğrencilik yıllarımda Cafe Milano‘ da  Washington DC’de vurulmuştum.  Bol zeytinyağlı kocaman karidesli ve bir okadarda ACI. Ama ne varki acılara çok alışık bir millet olduğumuz için, biberden ne çıkar diyorum ve mutfağa

Özel günlerin restoranında, özel bir yemekti beni benim için. Daha dün gibi gözümün önünde ve döneli tam 8 sene olmuş. Bazan vakit çok yavaş akıyor sanıyorsunuz bazande speedy gonzalezin sırtındaymışsınız gibi bir bakmışsınız yıllar akıp geçmiş.

Tuğçe 6 ay üzerine ilk makarnasının keyfini çıkartırken, karidesler kabuklu olduğu için bana sitem ediyor aynı zamanda.

Karidesli Makarna

• İnce kıyım maydanoz
  • 4 Yemek kaşığı Zeytinyağ
Hazırlanış
  1. Makarnayı 8dk altende kıvamında pişiriyoruz ve sonra süzüp soğuk sudan geçerek pişme işlemini durduruyoruz.
  2. Sos tenceresinde 3 yemek kaşığı zeytin yağı kızdırıp önce sarımsakları bir çeviriyoruz. Sarımsaklar çok çabuk yandığından 5 sanıyeden fazla yağda kavrulmasına müsade etmeyin.
  3. Kurutulmuş acı biberleri mutfak makası ile doğrayarak ta ekleyebilirsiniz, arzu ederseniz pul biberlede yapabilirsniz.
  4. Jülyen ve ince kıydığımız soğanları ekliyoruz ve orta yüksek ateşte soğanları öldürüyoruz. Soğanlar çok ince olduklarından 5dk yeterli.
  5. Karidesleri ister kafaları ile ama telelrını mutlaka temizleyin, isterseniz kafasız ve kabuksuz ekleyebilirsiniz. Kabuklu pişmesi karideslerin kurumasını ve yanmasını önlüyor.
  6. Soğan, sarımsak ve karidesleri 5dk kadar pişirin, karidesin suyunu sosa versin. Karidesler gri beyazdan, kırmızıya dönecek.
  7. Konserve küp domatesleri ekleyin ve 1 paket domates sosunuda ekleyip hafif kaynamasını bekleyin ve ardından makarnasının suyundan 1 kepçe ekleyin. Sosunuz hafif sulu olsun istiyorsaznı bir buçuk kepçede ekleyebilirsiniz. Makarna aldente piştiğinden suyun büyük kısmını kendisi içine çekecek ve bütün aromayı içinde haps etmiş olacak.
  8. Sosun tuzunu kontrol edip istediğiniz miktarda tuz ekleyin. Arzu eden tane kara biberde ekleyebilir bolca. Ben çok seviyorum ve bazan abarttığımın farkındayım.
  9. Kaynayan sosun içine makarnayı ekleyin ve maşa yardımı ile sürekli makarnayı çevirin. Kaşık yada çatal kullanırsanız makarna ve karidesler parçalanabilir. Görüntünün bozulması, Miğdeye hitap eden ama göze hitap etmeyen bir yemekle karşı karşıya kalmamızı sağlar.
  10. Makarna sos suyunu çektikten sonra kontrol edin arzu ettiğiniz yumuşaklığa gelmişse makarna servis tabağına alarak üzerine ince kıyılmış maydanozları serperek servis edebilirsiniz.

Alkolsüz Bloody Mary Tarifi

Alkolsuz Bloody Mary Tarifi

Farkındayım burayı çok ihmal ettim. Hiç bukadar uzun sürmemişti ayrılığımız, her ayrılığın bir sonu

vardır diyerek 2015 ‘in ilk tarifini yazmak istiyorum. Bu bir yemek değil, son derece keyfli bir içeçek.

Adı Bloody Mary, ne varki alkollu olan bu içeçeceği biz alkolsuze çevirdik ve canınızın bir şeyler içmek  istediği anda ve sadece 5 dakikada hazırlayabileceğiniz bir tarife çevirdim.

Şimdiden afiyet olsun.

Not: Çok fazla içildiğinde şişkinlik yapıyor 🙂

Alkolsuz Bloody Mary Tarifi

• 1 Litre Domates suyu
  • 1 Adet Salatalık ( Orta boy )
  • 1 çay kaşığı kimyon
  • 1 çat kaşığının ucu karabiber
  • 1 çat kaşığının ucu Tuz
  • 1 Yemek kaşığı Limon suyu
  • 1 Adet kereviz sapı ve yaprakları.
  • Acı sos yada pul biber
Hazırlanış
  1. Mixer' e sırası ile domates suyunu ve gobeğindeki çekirdekleri alınmış salatalığı kabuğunu
  2. soyduktan sonra ekliyoruz.
  3. Mixer'in içindekileri iyice karışana dek çalıştırıyoruz.
  4. Sırası ile kimyon, tuz, karabiber , limon suyu ve ası sos, kereviz sapından bir kısım pulbiber
  5. canınız hangisini isterse onu ekleyin.
  6. Bütün malzemeler eklendikten sonra yaklaşık 20sn en hızlı programda mixeri karıştırttıktan
  7. sonra bol buz ekleyip kereviz yağrağı ve sapları ile süsledikten sonra servis edebilrisiniz.

Toplam 13 sayfa, 1. sayfa gösteriliyor.12345...10...Last »